Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.05.2016 03:28 - „Вярвам в Бог, но не ходя на църква“
Автор: elianna Категория: Лични дневници   
Прочетен: 572 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 23.05.2016 03:39

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Нели Иванова   

„Вярвам в Бог, но не ходя на църква“ – често чуваме това от познати, приятели или роднини, затова ще поговорим повече за духовната страна на нещата.

Основният аргумент на хората, които казват, че вярват в Бог, но не ходят на църква, не участват в св. Тайнства на Православната ни Църква, е, че се дразнят от разни неща като: разкош на даден храм, неприятни свещеници и певци, архаичен и неразбираем език, микрофони, светлини, цена на свещите, час на започване на Божествената литургия и други.

Със сигурност има много извинения за онези, които НЕ ИСКАТ да живеят в живота на Църквата. За жалост, тези хора сами поставят себе си извън Църквата, след като не приемат основни неща от живота в Христа – участието им като християни в Тайнствата. Тези хора не са християни, поне не и православни, защото, докато казват, че вярват в Бог, не следват и една от думите на Христос.

Проблемът е, че много кръстени християни не знаят Кой е Христос или какво е Църквата и какво Христос и Църквата Му предлагат на човека. Затова и не посещават храма, защото изначално те не познават това, което животът в Тайнствата дава, и не знаят какво изпускат.

Църквата, с всичките си Тайнства, ни променя, освещава и ни прави причастни на Бога.

Нашето участие в светите Тайнства е основата за нашето личностно възкресение.

Някои хора погрешно смятат, че Църквата съществува едва ли не, за да е някакъв стожер национален или да предоставя на хората някакви грижи, използвайки за това всичките си сили. Но Църквата съществува, за да води хората към Любовта, Светлината и Живота в Христос чрез светите Тайнства.

Да изречем, че вярваме в Бог, е лесно, но да вярваме в Бог като православни и да действаме по съответен на думите ни начин е трудно, но не и невъзможно.

Ако човек наистина иска да познае Христос, може да го направи само в литургичния живот на Църквата. Ако пък иска да се заблуждава, може да се опита сам да го постигне.

И все пак не познавам хора, които са се осветили извън Църквата. (Странно е как някои хора смятат за светци хора като св. Паисий Светогорец, св. Порфирий Кавсокаливит, дядо Добри и други и все пак не приемат за пример живота им в Църквата. Странни хора са тези! – бел. пр.)

Всичко това се случва по една причина: Егоизмът. Когато човек вярва, че е по-добър тълкувател на Писанието от  богоносните Отци на Църквата, когато си мисли, че е по-умен, по-стойностен, по-свят от старите „баби“, когато вярва, че няма нужда да се покайва за някакви грехове, че може да се спаси сами себе си (каквото и да значи това), то този текст няма изобщо да трогне такъв човек, тъй като доста време е минало, откакто е паднал в бездната на самолюбието и заблудата.

Най-голямото препятствие пред съвременните човеци, което им пречи да достигнат до общение с Бога, е точно това, че те се опитват да познаят Бог по грешен начин, чрез погрешните методи, извън Църквата. Те изоставят тайнството на любовта и остават твърдо закотвени в една стерилна вяра, която в най-добрия случай е просто „едно признание за съществуването на Бог“ и в никакъв случай не е доверяване и предаване на Божието Провидение.

Архимандрит Павел Пападополу
превод: Божин Дончев
източник: 
johnsanidopoulos.com

КОЙ КВО МИ Е ДАЛ?  НИКОЛАЙ ФЕНЕРСКИ

Тоя въпрос е много любим в Северозападна България, където пораснах. С него се изразява пълната независимост от всички, тоест аз съм постигнал всичко сам и от никого нищо не съм получил. Обаче е само обикновена пара под налягане, обикновеното тамошно перчене, нищо, че много народ си вярва, когато го изрича.

Как кой какво ми е дал? Моите родители са ми дали добро детство, дали са ми обич, дали са ми живот. Това хич не е малко. Не мога да виня никого за нищо. Не мога да ги виня тях в каквото и да било. Няма да ви издавам никакви тайни от нашето семейство този път. А и никога не съм издавал такива, онова, което сте прочели някъде и го смятате за тайна, явно не е било такава.

Нито баба ми, нито дядо ми бяха вярващи хора. Нито по бащина, нито по майчина линия. Вярвам, Господи, помогни на неверието ми – това е моят личен възглас. Боря се с неверието си и маловерието си не всеки ден, а всяка секунда. Бия го това неверие по тъпата муцуна, но и то е жилаво. И за него не са виновни предците ми. Така се стекоха обстоятелствата. Това, че вярата ми е на приливи и отливи, също е резултат на слабия ми характер.

Може би ще прозвучи като оправдание, като самохвалство, но кръстих децата си рано и ги водех на Причастие от малки, а после и на Изповед, когато навършиха 7. Синът ми порасна, утре става на 17. Когато беше на 3 и казваше „Отче наш“ в църквата, хората го гледаха с умиление. После идваше с мен често, а после спря да идва, дойдоха тийнейджърските години.

Докато стигнахме до 2016, в която го заведох на Света Гора през Великденския пост. За него това беше голямо приключение, никога не беше излизал от България, а трите казармени дни по пътища и манастири му дойдоха перфектно. Припомни си „Отче наш“. Снимаше с фотоапарата. Целуваше иконите. Вечер бяхме петима мъже в една стая, след цял ден ходене обувките по разбираеми причини се изнасяха в коридора, лежахме и говорехме в тъмното, досущ като в армията. Ние бяхме войници – навсякъде при оня воин свети Георги.

Може би синът ми беше хванал вирус отпреди, може би отвореният прозорец над леглото му в Неврокоп го простуди, може би слънцето го жарна през първия ден на Света Гора – на първата сутрин в Ксенофонт се събуди с температура. Тоест, не знам и колко е спал изобщо, носът му беше запушен, не можеше да диша. Лицето му гореше, тресеше го. Пътешествието ни беше пред провал. Казахме си две думи, че ако се влоши, си тръгваме и изхвърчах от стаята. В 8 сутринта службата беше свършила, монаси не открих, само един работник отвън ми даде разтворима таблетка, а един немец поклонник ми даде два ибупрофена.

Когато момчето ми изпи разтворимото лекарство, отидох в църквата. Паднах на земята и се молих. Молих се. Не знам дали ви се е случвало така да се молите, че по някое време да усетите спокойствие и първоначалната тревога да изчезне. На мен ми се е случвало няколко пъти, като три пъти беше свързано с децата ми, когато боледуваха. На Атон беше един от тях.

Трябва ли да ви казвам, че до два часа температурата изчезна и повече не се появи нито в следващите дни, нито в следващите седмици? И понеже знам как боледуват децата ми, това почти не се е случвало – да вдигне температура и после да му мине за минути и часове. Продължихме си по пътя. Когато в Карея взех и капки за нос от аптеката, вече можеше и да диша дълбоко от лавровия въздух.

Утре момчето ми става на 17. Спомням си, когато бях на тия години. Както той се шегува сам със себе си – да не мислиш, че ми е лесно да съм такъв? Буен, противоречив, стихиен, възторжен. Добро момче ми е той. Дано съм му дал онова, което на мен не ми беше дадено в ранното детство. Колкото и кофти татко да съм. Нямал е друг избор.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elianna
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1188450
Постинги: 1302
Коментари: 1089
Гласове: 610
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930