Постинг
23.07.2016 23:35 -
Старецът Паисий за икуменизма - 1
Предисловие
Името на стареца Паисий в последните десетилетия е станало скъпо за вярващите по целия свят. И приживе , и след смъртта си той е помощник, покровител и утешител на десетки хиляди хора. Тъй като през земния си живот, отдаден на любовта към Бога и ближния, постоянно е чувствал болка за човешките страдания, Бог му дава дарбата да отнема чуждата болка, да носи радост, мир и просвещение на хората. Освен помощта, която оказва на отделните човешки души, Старецът богопросветения си разум дава своя значителен принос в разрешаването на много съществени трудности, които стоят пред Църквата като цяло. Един от трудните въпроси на съвремието е стремежът към обединяването на религиите в световен мащаб, към разрушаване на догматическата чистота на Православието, въплътена в живота и преданието на Църквата ни. Част от вярващите приемат това като проява на "универсална любов", "общочовешка солидарност" и работят за утвърждаването на тези процеси. Други за които е скъпа Истината на Православието и Преданието на Църквата, не приемат подобно "единство"и му се противопоставят, но мнозина от тях стигат дотам, че в своя протест се отделят от тялото на Църквата. Трети се отнасят с равнодушие и не желаят да се занимават въобще с подобни въпроси. Считаме, че старецът Паисий със своя личен живот и словата си (писани и предадени устно) може да помогне на нас, обикновените членове на Църквата, както и на онези, в чиито ръце Бог е поверил управлението й, да намерим вярното отношение към този наболял въпрос. Не се съмняваме, че проблемът е наистина изключително сериозен. От една страна, за това ни убеждават решителните крачки към "единство", предприети в последно време от висши и по-нискостоящи представители на Църквата ни. Ето по-главните от тях: 1) Участието на римския папа в тържественото празнуване паметта на свети апостол Андрей в Цариград през ноември 2006 г. и съвместните богослужебни изяви на Вселенския патриарх; 2) Съвместна молитва на Руския патриарх и придружаващите го клирици с католическия архиепископ на Париж през месец октомври 2007 г.; 3) Заседание на комисията за диалог между православни и католици през октомври 2007 г. в Равена и приетия съвместен документ, в който почти не се обсъждат догматическите различия, а прикрито и открито се прокарва идеята за главенството на папата над бъдещата "обединена" църква. Същото изтъкна и Вселенския патриарх Вартоломей в интервю пред Българската телевизия през месец ноември 2007 г.; 4) Приетото решение на западноевропейски духовници от различни изповедания, включително и православни, за взаимно признаване на тайнствата; 5) Изказвания на висши клирици от Православната Църква, които се стремят да оправдаят гореспоменатите действия и да дадат "ново" тълкуване на църковните канони. От друга страна, старостилните и зилотски църковни образувания (които сами по себе си непрекъснато се делят и умножават) постоянно се попълват от скандализирани членове на Църквата, подтикнати от гореспоменатите събития да намерят покой за съвестта си, но вместо това се отделят от живото тяло на Църквата. Как да се предпазим от крайности? Кой е критерият, отправната точка? Старецът го посочва: болката и любовта. Когато вярваме и живеем православно, тогава обичаме Христа и Църквата, обичаме Истината. Ако обичаме, тогава неизменно чувстваме болка за това, което става в Църквата, за опитите тя да бъде отделена от Истината. Тази болка, тази любов, която причинява болка (и която е различна от светската "любов" на радетелите за "единство"), ни позволява да продължаваме да бъдем членове на Църквата, без да оскверняваме вярата си и обичта си към Истината, без да отпадаме от Църквата и от Истината. Любовта и болката вдъхват у нас непоколебима вяра в думите на Стареца: "Господ ще яви нови Марк Ефески и Григорий Палама, които ще съберат всички наши скандализирани братя , ще изповядат Православната вра, ще укрепят Преданието и ще доставят голяма радост на нашата Майка".
От братството на Зографската света обител
Името на стареца Паисий в последните десетилетия е станало скъпо за вярващите по целия свят. И приживе , и след смъртта си той е помощник, покровител и утешител на десетки хиляди хора. Тъй като през земния си живот, отдаден на любовта към Бога и ближния, постоянно е чувствал болка за човешките страдания, Бог му дава дарбата да отнема чуждата болка, да носи радост, мир и просвещение на хората. Освен помощта, която оказва на отделните човешки души, Старецът богопросветения си разум дава своя значителен принос в разрешаването на много съществени трудности, които стоят пред Църквата като цяло. Един от трудните въпроси на съвремието е стремежът към обединяването на религиите в световен мащаб, към разрушаване на догматическата чистота на Православието, въплътена в живота и преданието на Църквата ни. Част от вярващите приемат това като проява на "универсална любов", "общочовешка солидарност" и работят за утвърждаването на тези процеси. Други за които е скъпа Истината на Православието и Преданието на Църквата, не приемат подобно "единство"и му се противопоставят, но мнозина от тях стигат дотам, че в своя протест се отделят от тялото на Църквата. Трети се отнасят с равнодушие и не желаят да се занимават въобще с подобни въпроси. Считаме, че старецът Паисий със своя личен живот и словата си (писани и предадени устно) може да помогне на нас, обикновените членове на Църквата, както и на онези, в чиито ръце Бог е поверил управлението й, да намерим вярното отношение към този наболял въпрос. Не се съмняваме, че проблемът е наистина изключително сериозен. От една страна, за това ни убеждават решителните крачки към "единство", предприети в последно време от висши и по-нискостоящи представители на Църквата ни. Ето по-главните от тях: 1) Участието на римския папа в тържественото празнуване паметта на свети апостол Андрей в Цариград през ноември 2006 г. и съвместните богослужебни изяви на Вселенския патриарх; 2) Съвместна молитва на Руския патриарх и придружаващите го клирици с католическия архиепископ на Париж през месец октомври 2007 г.; 3) Заседание на комисията за диалог между православни и католици през октомври 2007 г. в Равена и приетия съвместен документ, в който почти не се обсъждат догматическите различия, а прикрито и открито се прокарва идеята за главенството на папата над бъдещата "обединена" църква. Същото изтъкна и Вселенския патриарх Вартоломей в интервю пред Българската телевизия през месец ноември 2007 г.; 4) Приетото решение на западноевропейски духовници от различни изповедания, включително и православни, за взаимно признаване на тайнствата; 5) Изказвания на висши клирици от Православната Църква, които се стремят да оправдаят гореспоменатите действия и да дадат "ново" тълкуване на църковните канони. От друга страна, старостилните и зилотски църковни образувания (които сами по себе си непрекъснато се делят и умножават) постоянно се попълват от скандализирани членове на Църквата, подтикнати от гореспоменатите събития да намерят покой за съвестта си, но вместо това се отделят от живото тяло на Църквата. Как да се предпазим от крайности? Кой е критерият, отправната точка? Старецът го посочва: болката и любовта. Когато вярваме и живеем православно, тогава обичаме Христа и Църквата, обичаме Истината. Ако обичаме, тогава неизменно чувстваме болка за това, което става в Църквата, за опитите тя да бъде отделена от Истината. Тази болка, тази любов, която причинява болка (и която е различна от светската "любов" на радетелите за "единство"), ни позволява да продължаваме да бъдем членове на Църквата, без да оскверняваме вярата си и обичта си към Истината, без да отпадаме от Църквата и от Истината. Любовта и болката вдъхват у нас непоколебима вяра в думите на Стареца: "Господ ще яви нови Марк Ефески и Григорий Палама, които ще съберат всички наши скандализирани братя , ще изповядат Православната вра, ще укрепят Преданието и ще доставят голяма радост на нашата Майка".
От братството на Зографската света обител
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 610
Блогрол
1. православна младеж
2. християнски автори - аутсайдери
3. посрещане на изгрева на брега на морето
4. православието
5. православие
6. пловдивска митрополия
7. Православни електронни книги в четири формата
8. старецът Паисий
9. аудиобиблия
10. за нашите покойници
11. православни книги за теглене
12. клипове за брака, похотта и въпроси за брака
13. клипове - подвигът на брака. какво е прелюбодеяние
14. клипове - когато мъж и жена се влюбят Бог им дава кредит
15. Православен молитвослов
16. православен свят
17. милостив
18. покаяние
19. Възкресение Христово - страничка от Света Гора
20. Подготовка за пълна, чистосърдечна изповед
21. православни будители
2. християнски автори - аутсайдери
3. посрещане на изгрева на брега на морето
4. православието
5. православие
6. пловдивска митрополия
7. Православни електронни книги в четири формата
8. старецът Паисий
9. аудиобиблия
10. за нашите покойници
11. православни книги за теглене
12. клипове за брака, похотта и въпроси за брака
13. клипове - подвигът на брака. какво е прелюбодеяние
14. клипове - когато мъж и жена се влюбят Бог им дава кредит
15. Православен молитвослов
16. православен свят
17. милостив
18. покаяние
19. Възкресение Христово - страничка от Света Гора
20. Подготовка за пълна, чистосърдечна изповед
21. православни будители